Flora Roussel [elle]
Doctorat en littérature, option littérature comparée et générale
Direction : Livia Monnet
Titre de la thèse : The Abjection of In-between-ness: Corporeality in Contemporary Writing by Women and Queer Authors
Contact : flora.roussel@umontreal.ca
Thesis Abstract
In my doctoral dissertation, I reflect on the position of “in-between-ness”. This term refers to the binary norm inherent in the act of choosing that is always related to social contexts, personal status, and one’s place in a community. I suggest that in-between-ness is ambivalent: both a possible site of resistance (not choosing according to categories) and a normative site of resignation (choosing according to categories). Furthermore, violent reactions against the non-normative illustrate the difficulty of a space beyond binarisms. These reactions resonate with a notion of abjection that is fundamentally connected to in-between-ness. Because abjection is as much a fascination for the other as it is a rejection of the other, the in-between-ness of some authors is disturbing. I am particularly interested in corporeality and affectivity, that is to say, in the sensitive embodiment or disembodiment of notions of body, gender, sexuality and identity. My dissertation develops an analytical framework around in-between-ness and draws on contributions from feminist, intersectional, decolonial, and queer studies (Ahmed 2004; Butler 1990, 1993, 2004; Glissant 1990; Grosz 1994, 2017). Understanding abjection as that which is excluded, marginalized, and outside of the norm, I propose a transversal reading of elements that traverse a corpus combining diverse linguistic, geographic, political, and social areas in order to grasp multiple re-appropriations of the affects, forms, and images of abjection, namely disgust, madness, and monstrosity. Through micro-readings, I analyze strategies of resistance and resignation in the works of Wendy Delorme (Insurrections! en territoire sexuel, Le corps est une chimère), Akwaeke Emezi (Freshwater, The Death of Vivek Oji), Kanehara Hitomi (AMEBIC, Ōtofikushon) and Charlotte Roche (Feuchtgebiete, Schoßgebete). My reflection unfurls in three main topics: sexuality, identity and writing practices.
Résumé de la thèse
Dans ma thèse de doctorat, je conceptualise la posture de l’« entre-deux ». Ce terme renvoie à la norme binaire inhérente au choix qui n’est jamais indépendant des contextes sociaux, du statut personnel et de la place dans une communauté. Je suggère de considérer l’entre-deux comme ambivalent : à la fois un lieu possible de résistance (ne pas choisir selon les catégories) et un lieu normatif de résignation (choisir selon les catégories). Par ailleurs, les réactions violentes contre la non-normativité illustrent la difficulté d’un espace au-delà des binarismes. Ces réactions alimentent une notion d’abjection qui est fondamentalement reliée à l’entre-deux. Parce que l’abjection est autant fascination pour l’autre que rejet de l’autre, l’entre-deux de certain·es auteur·rices dérange. Je m’intéresse particulièrement à la corporéité et à l’affectivité, c’est-à-dire ce qui a trait à l’incarnation ou la désincarnation sensible des notions de corps, de genre, de sexualité et d’identité. Ma thèse développe un cadre analytique autour de l’entre-deux et s’appuie sur les apports des études féministes, intersectionnelles, décoloniales et queer (Ahmed 2004; Butler 1990, 1993, 2004; Glissant 1990; Grosz 1994, 2017). Comprenant l’abjection comme ce qui est exclus, marginalisé et en-dehors de la norme, je propose une lecture transversale d’éléments qui parcourent un corpus alliant diverses aires linguistiques, géographiques, politiques et sociales afin de saisir les multiples réappropriations des affects, formes et images de l’abjection, à savoir le dégoût, la folie et la monstruosité. Par l’entremise de micro-lectures, j’analyse les stratégies de résistance et de résignation dans les œuvres de Wendy Delorme (Insurrections! en territoire sexuel, Le corps est une chimère), d’Akwaeke Emezi (Freshwater, The Death of Vivek Oji), de Kanehara Hitomi (AMEBIC, Ōtofikushon) et de Charlotte Roche (Feuchtgebiete, Schoßgebete). Ma réflexion se déploie en trois thèmes principaux : la sexualité, l’identité et la pratique d’écriture.