Patrick Aura [il/lui]
Doctorat en études anglaises
Direction : Heike Harting
Titre de la thèse : Claimed & Reframed : Geological Discourses of Indigeneity in Modern Canadian Literature
Contact : patrick.aura@umontrea.ca
Thesis Abstract
How are localized, territory-based identities used in imagining indigeneity in Canada during such transitional periods of its history as the inter-war years? To answer this question, this dissertation will branch out into disciplines ranging from literature to natural sciences to postcolonial studies, specifically by observing the shaping of the discourse of indigeneity in Prairie-Canadian literature by European settler writers active from 1918-1938. Using texts by F.P. Grove (Settlers of the Marsh), Paul Hiebert (Sarah Binks), and Martha Ostenso (Wild Geese) in the first chapters, I will examine these writers’ portrayal of a natural-realistic Canadian identity and how their own adopted and fictional lives fit within it. This vision relies on a geological and geographical language that firmly establishes the Prairie setting and individual while rooting both in a control of the environment. Consequently, this work would be among the first to analyse these novels through what is tentatively called a geo-literary lens – an elaboration on the under-examined field of geo-poetics.
Résumé de la thèse
Comment les identités territoriales localisées sont-elles utilisées pour imaginer l’indigénéité au Canada pendant des périodes de transition de son histoire comme l’entre-deux-guerres? Pour répondre à cette question, cette thèse s’étendra à des disciplines allant de la littérature aux sciences naturelles en passant par les études postcoloniales, en particulier en observant la formation du discours sur l’indigénéité dans la littérature des Prairies canadiennes par des écrivaines et écrivains colons européens actifs de 1918 à 1938. À l’aide de textes de F.P. Grove (Settlers of the Marsh), de Paul Hiebert (Sarah Binks) et de Martha Ostenso (Wild Geese), dans les premiers chapitres, j’examinerai la représentation d’une identité canadienne naturaliste et réaliste, et la façon dont leur propre vie d’adoption et leur fiction s’y intègrent. Cette vision repose sur un langage géologique et géographique qui établit fermement le milieu et l’individu des Prairies tout en les enracinant dans la maîtrise de l’environnement. Par conséquent, ce travail serait parmi les premiers à analyser ces romans à travers ce qu’on appelle provisoirement un regard géo-littéraire – une élaboration sur le domaine sous-étudié de la géo-poétique.