Passer au contenu

/ Département de littératures et de langues du monde

Je donne

Rechercher

Katrina Kaustinen [elle]

Katrina Kaustinen

Doctorat en études anglaises

Codirection : Heather Meek et Lianne Moyes  

Titre de la thèse : "Magic Moments Unstick Memories" : Daydream Narratives and Motherhood in Recent Women's Writing Published in Canada

Contact : katrina.kaustinen@umontreal.ca

 

ResearchGate

 

Thesis Abstract 

This project studies daydreaming as a narrative practice in recent Canadian women's writing and aims to analyze its feminist potential. It will examine how the daydream can function as a narrative device that enables female characters to creatively engage with motherhood. My project explores how characters use daydreaming, informed by personal and/or collective memory, to interact with the past and the imagined future. Through literary analysis, my research will take into account the implicitly feminist elements of daydreaming – most notably how it can serve as a tool of resistance as well as an extension of caretaking. 

The main focus of my project is the question of how selected authors adopt the daydream to explore motherhood and incorporate the conscious and unconscious desires within memory. I hope to uncover how daydreaming can be both a survival tactic, for instance, that characters adopt to escape a harsh reality and renew hope; as well as a creative practice, through which fictional women imagine impossible relationships. Herein lies the interest in analyzing Margaret Atwood's The Handmaid's Tale, as well as Anita Kushwaha's Secret Lives of Mothers and Daughters, Lee Maracle's Daughter Are Forever and Heather O'Neill's The Lonely Hearts Hotel. The themes of longing and agency are central to this project's exploration of relationality and intersectionality within literary representations of Canadian motherhood. 

Résumé de la thèse

Ce projet étudie la rêverie en tant que pratique narrative dans les écrits récents des femmes au Canada et vise à analyser son potentiel féministe. Il examinera comment le rêve éveillé peut fonctionner comme un dispositif narratif qui permet aux personnages féminins de s'engager de manière créative dans la maternité. Mon projet explore comment les personnages utilisent le rêve éveillé, informé par la mémoire personnelle et/ou collective, pour interagir avec le passé et le futur imaginé. Par le biais de l'analyse littéraire, ma recherche tiendra compte des éléments implicitement féministes du rêve éveillé, notamment la façon dont il peut servir d'outil de résistance et de prise en charge.  

Le point central de mon projet est la façon dont certaines autrices et auteurs adoptent le rêve éveillé pour explorer la maternité et incorporer les désirs conscients et inconscients qui existent au sein de la mémoire. J'espère découvrir comment le rêve éveillé peut être à la fois une tactique de survie, par exemple, que les personnages adoptent pour échapper à une dure réalité et renouer avec leur espoir, ainsi qu'une pratique créative, par laquelle des femmes fictives imaginent des relations impossibles. C'est là que réside l'intérêt d'analyser The Handmaid's Tale de Margaret Atwood, ainsi que Secret Lives of Mothers and Daughters d'Anita Kushwaha, Daughter Are Forever par Lee Maracle et The Lonely Hearts Hotel par Heather O'Neill. Les thèmes de la nostalgie et du pouvoir sont au cœur de ce projet d'exploration de la relationnalité et de l'intersectionnalité des représentations littéraires de la maternité au Canada.