Passer au contenu

/ Département de littératures et de langues du monde

Je donne

Rechercher

Calvin Le Brun [il/lui]

Doctorat en études anglaises

Direction : Robert Schwartzwald

Titre de la thèse : The Issues and Impacts of Conversion Therapy on LGBTQ+ people Through the Writings of Survivors

Contact : calvin.le.brun@umontreal.ca

LinkedIn

Thesis Abstract

On June 22, 2021, the Canadian House of Commons passed a legislation, known as Bill C-6 or An Act to amend the Criminal Code (conversion therapy), that prohibits the subjection of minors to conversion therapy practices, both within Canada and abroad. Furthermore, the bill prohibits individuals from forcing adults to undergo conversion therapy against their will, and prohibits the profiting from or advertising of such practices. Despite its progressive nature, this bill addresses an issue that has been largely ignored by both public opinion and governments for a considerable period of time. During this time, both children and adults have been subjected to these therapies, which have often resulted in psychological and/or physical harm. 

In Canada, the passage of this bill offers increased protection to members of the LGBTQ+ community. However, in the United States, many states do not offer similar protections against conversion therapy practices. A significant number of individuals have undergone these therapies, with some survivors subsequently speaking out against the harm they have caused, despite being marketed as a form of "help". Some survivors have chosen to document their experiences through literature and art, such as Julie Rogers' Outlove: A Queer Christian Survival Story or Garrard Conley’s Boy Erased

With this in mind, my Ph.D. research will focus on the experiences of survivors of conversion therapy in North America. I will examine the works of authors who have addressed their experiences with conversion therapy, analyzing their stories, the history of these practices, and their impact on communities today. The ultimate goal of my Ph.D. will be to shed light on the effects of conversion therapy on the lives of LGBTQ+ individuals, as well as its impact on different communities in relation to religion, political ideologies, and cultural backgrounds, through the use of literary and artistic perspectives. 

Résumé de la thèse

Le 22 juin 2021, la Chambre des communes du Canada a adopté une législation connue sous le nom de projet de loi C-6 ou Loi Modifiant le Code Criminel (thérapie de conversion) qui interdit de soumettre des personnes mineures à des pratiques de thérapie de conversion, à la fois au Canada et à l'étranger. De plus, le projet de loi interdit à des individus de forcer des adultes à subir une thérapie de conversion contre leur volonté et interdit de tirer profit ou de faire la publicité de ces pratiques. Malgré sa nature progressiste, ce projet de loi aborde une question qui a été largement ignorée, tant par l'opinion publique que par les gouvernements, pendant une période considérable. Pendant ce temps, un nombre important  d’enfants et d’adultes a été soumis à ces thérapies, qui ont souvent entraîné des dommages psychologiques et/ou physiques. Certaines personnes survivantes ont choisi de documenter leur expérience à travers la littérature et l'art, comme Julie Rogers avec Outlove: A Queer Christian Survival Story ou bien le mémoire de Garrard Conley, Boy Erased

Ma recherche de doctorat se concentrera sur les expériences des personnes survivantes des thérapies de conversion en Amérique du Nord. J’ai pour but d’examiner les œuvres d'auteurices qui ont abordé leur expérience de thérapie de conversion, en analysant leur histoire, l'histoire même de ces pratiques et leur impact sur différentes communautés. L'objectif de mon doctorat sera de mettre en lumière les effets de la thérapie de conversion sur la vie des personnes LGBTQ+, ainsi que son impact sur différentes communautés en relation avec leur approche à la religion, leurs idéologies politiques et leurs contextes culturels, et à travers l'utilisation des perspectives littéraires et artistiques.