Alyssa Jones [elle]

Doctorat en études anglaises
Direction : Jane Malcolm
Titre de la thèse : From the End, a Renewal: Women’s Connections with their Environments from the Victorian Age to the Modernist Era
Contact: alyssa.jones@umontreal.ca
Thesis Abstract
Defining characteristics of the modernist movements include the rejection of the past, and the desire for change and newness. Modernists, especially women, sought to separate themselves from the archaic artistic and social norms of the past, which had partially or totally dictated their upbringing. However, through their opposition to and their infrequent admiration of past artists, they found themselves in relation with them, their works standing as “reactions” to what their Victorian and Fin de Siècle peers would have written. My thesis project seeks to explore this relationship between the two periods to solidify and expand on what I observed in my Master’s thesis, “Some say that happy women are immaterial:” Ecofeminist Materiality in the Work of Virginia Woolf and Mina Loy (2023), which highlighted the (dis)connections between the two modernist artists in their recognition of environmental influences on women’s lives. I concluded that both Woolf and Loy acknowledge the activeness and liveliness of the non-human world and understand the impossibility to escape its influences, causing both positive and negative effects synonymous with the natural and larger material worlds’ disregard for human interests.
My project will thus primarily consist of literary analyses from an ecofeminist perspective of various works by women modernists, which will be complemented by analyses of Victorian and Fin de Siècle works by writers who could inspire both admiration and rejection from the modernist standpoint. In the contrasting, or similar, observations on women’s connections with the natural world and their living environments, my thesis will showcase an evolution in women’s writing based on women’s relation with their material realities, central factors in the patriarchal systems of oppression adapting to the changing times.
Résumé de la thèse
Les mouvements modernistes se caractérisent en grande partie par un rejet du passé, et par un désir de changement et de renouveau. Les modernistes, plus particulièrement les femmes, voulaient se distancer de normes archaïques, artistiques et sociales, du passé qui auraient dicté, partiellement ou totalement, leur éducation. Cependant, leur opposition et les quelques instances d’admiration envers des artistes d’époques antérieures les mettent en relation avec ceux-ci, leurs écrits représentant des « réactions » aux écrits victoriens et de la fin de siècle. Mon projet de thèse explorerait la relation entre ces périodes pour solidifier et étendre ma recherche amorcée dans mon mémoire, “Some say that happy women are immaterial:” Ecofeminist Materiality in the Work of Virginia Woolf and Mina Loy (2023), qui mettait en lumière les (dé)connexions entre ces modernistes dans leur perception des influences environnementales dans la vie des femmes. Mes conclusions avançaient que Woolf et Loy reconnaissent les côtés actif et vivant du monde non-humain, ainsi que l’impossibilité de se défaire de son influence qui peut causer des effets positifs et négatifs, ce qui témoigne de l’ignorance de la nature et du monde matériel envers les intérêts humains.
Mon projet sera donc constitué principalement d’analyses littéraires d’une perspective écoféministe de divers textes de femmes modernistes qui seront complémentées par des analyses de textes victoriens et de la fin de siècle par des écrivaines qui pouvaient inspirer admiration et opposition selon un point de vue moderniste. Les observations divergentes ou similaires sur les connexions entre femmes et les milieux naturels et de vie permettront d’établir une évolution dans l’écriture des femmes basée sur la relation des femmes avec leurs réalités matérielles, éléments centraux dans les systèmes d’oppression patriarchaux qui s’adaptent aux époques changeantes.